המדריך המלא לארגון ברית או בריתה

תאריך

אירוע בריתה

מזל טוב! אתם הורים טריים ומאושרים, מרוגשים וגאים בתינוק או בתינוקת החדשים שהצטרפו למשפחה. ועכשיו, כל כך מהר אחרי הלידה, הגיע הזמן לערוך את הברית או את הבריתה.

נכון, זה לא קל, במיוחד לאור העובדה שהאישה עדיין עייפה מהלידה, והתינוק בשלב שהוא נהנה לצרוח את נשמתו בזמנו הפנוי, ובדיוק בגלל זה כתבנו עבורכם את המדריך המלא לארגון ברית או בריתה, שיעשה לכם קצת סדר בראש:

מתי מקיימים את הברית או הבריתה?

מצוות ברית המילה היא מצווה מיוחדת ויסודית ביהדות, ובה אנו מצווים למול כל זכר ביום השמיני ללידתו. ברית המילה מבוצעת על ידי מוהל מקצועי בתחומו, ובדרך כלל היא מלווה בטקס חגיגי המכונה "סעודת מצווה". הברית צריכה להיות מבוצעת ביום, לפני השקיעה, אך אין בעיה בכך שהסעודה תגלוש לשעות הערב.

בזמן שלפני הכנסת התינוק, נוהגים בני עדות המזרח לשיר מספר פיוטים, וביהדות אשכנז מקובל שאימו של התינוק מוסרת אותו לאישה אחרת, שמעבירה אותו לבעלה, ובעלה מעביר את התינוק לסנדק. את התינוק מניחים על כסא מיוחד ומפואר הנקרא "כסא של אליהו", המיועד עבור אליהו הנביא, שעל פי המסורת היהודית – נוכח בכל אירוע של ברית מילה.

טקס בריתה, לעומת זאת, הוא רשמי פחות, ואין בו טקסים מיוחדים, מלבד סעודת מצווה לזכות התינוקת החדשה. טקס זה נקרא גם לעיתים "זבד הבת", ויש קהילות שנוהגות לומר פסוקים ופיוטים שונים במהלכו. מלבד זאת, ישנם רבים אשר נוהגים לתת שֵם לתינוקת במהלך חגיגה זו.

מה צריך להכין לברית/ה?

1. בחירת מקום

הדבר הראשון שיש לעשות הוא בחירת מקום לאירוע. באופן כללי ישנן שתי אופציות מרכזיות: לערוך את האירוע באולם מסודר, או לערוך אותו בביתכם או באולם בית כנסת מאולתר.

היתרון באולם מסודר הוא שיש לכם הכל – רוב האולמות יוכלו לספק לכם בעצמם את הקייטרינג לאירוע, את כל הציוד הנדרש (כסאות, שולחנות, סכו"ם וכדומה), ולעיתים אפילו את ה"כסא של אליהו". עם זאת, החסרון באירוע באולם הוא העלות הגבוהה שלו, והאווירה שתהיה אינטימית פחות.

אם החלטתם לערוך את הברית/ה בעצמכם, עליכם לקחת בחשבון שאמנם תחסכו סכום כסף יפה – אך תצטרכו לעשות הכל לבד. תתחילו מבחירת הקייטרינג המתאים; פנו לחברת השכרת ציוד לאירועים שתספק לכם שולחנות לאירועים, כסאות להשכרה, סכו"ם מתאים וציוד נלווה נוסף; וודאו שיש לכם מטבח גדול מספיק, עם מקררים ומזנוני אוכל; השיגו "כסא של אליהו" או הקדישו לכך כסא מיוחד משלכם ותנשמו עמוק – האירוע מוכן.

אל תתביישו לבקש עזרה מחברים ומשפחה! כולם יתנו יד, ויסייעו בשמחה ליולדת הטרייה.

2. בחירת מוהל

אם אין לכם מוהל מסוים שאתם מכירים, כדאי שתשאלו חברים וקרובי משפחה. כמעט לכל משפחה יש את מוהל ספציפי שהם רגילים להזמין בכל פעם, ואם למשפחה שלכם עדיין אין – תהיו אתם הראשונים.

אז איך לבחור מוהל?

  • ודאו שהוא אמין: תבדקו המלצות אפשריות על המוהל בגוגל ובאתרים השונים, וכמובן – בקשו ממנו ממליצים, אולי יש לו שמות שאתם מכירים.
  • וודאו שהוא מוסמך: לא כל אחד יכול להיות מוהל! מוהל צריך להיות בעל תעודה רשמית מהוועדה המשותפת של משרד הבריאות והרבנות הראשית לישראל. בקשו ממנו לראות את התעודה.
  • וודאו שהוא מקצועי: לפני הברית על המוהל לראות את התינוק ולבדוק האם הוא כשיר לברית המילה מבחינה בריאותית. כמו כן, על המוהל להסביר לכם כיצד יש לטפל בילד לאחר ברית המילה.
  • וודאו שאתם מבינים מה קורה: החלק הזה חשוב לא פחות – אתם בטח מוצפים ברגשות, בחששות ובמלא דברים על הראש, אבל כדאי לבקש מהמוהל שיסביר לכם בדיוק מה הוא עושה, זה ירגיע אתכם קצת.

3. מוזיקה וצילום

אמנם תמיד אפשר לצלם במצלמה של הסמארטפון, אבל כדאי לדאוג לצלם באירוע, שבתשלום קטן יחסית יוודא שכל רגע מהאירוע המרגש הזה יתועד. כמו כן, מומלץ לבקש ממישהו להיות אחראי על מוזיקה שתתנגן ברקע, בין אם זה נגן, בין אם זה DJ ובין אם זה סתם האחיין החמוד שמחבר את הפלאפון לרמקול.

4. כיבודים

בכל ברית מילה ישנם מספר 'כיבודים' שבהם מכבדים את האנשים היקרים לליבכם. 

  • ה'כיבוד' הראשון הוא העברת התינוק מידי האם לידי הסנדק, כיבוד שבדרך כלל מעניקים לזוג שממתין לילדים משלו, כסגולה וכברכה. כיבוד זה נקרא אצל האשכנזים בשם "קוואטער".
  • בחלק מהעדות יש כיבוד נוסף שנקרא "חֵיקה", ואותו מעניקים למספר אנשים שונים שמעבירים ביניהם את התינוק בטרם מניחים אותו על ה'כסא של אליהו'.
  • ה'כיבוד' החשוב ביותר הוא ה'סנדק', ומעניקים אותו בדרך כלל לסביו של התינוק, או לרב חשוב. הסנדק יחזיק על ברכיו את התינוק לכל אורך הברית, ולאחר הברית יעניק ברכות לכל המבקש, ויש בכך סגולה גדולה וחשובה.

אם בכל זאת בחרתם לערוך את הברית בכוחות עצמכם, ואתם מחפשים חברה להשכרת ציוד לאירועים שתעשה בשבילכם הכל – צרו איתנו קשר, ונהפוך את האירוע שלכם לנוצץ כיהלום.

מאמרים
נוספים